برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) آخرین راه حلی است که در فناوری اطلاعات برای استفاده در برنامه های تجاری در نظر گرفته است, نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) در صدد ارائه راه حل هایی برای یکپارچه کردن, ساده و موثر کردن عملکرد و جریان اطلاعات شرکت برای همکاری منابع یک سازمان ( نیروی انسانی, مواد, مالی , ماشین آلات) است. به علاوه در سالهای قبل به این صورت بوده است که اجرای نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) فقط برای شرکت های بزرگ بین المللی و شرکت های سازمانی که هزینه بالایی دارند امکان پذیر بوده است. امروزه در هند شرکت های زیادی از نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده می کنند و انتظار می رود در آینده نه چندان دور حدود 60% از شرکت ها از یک یا چند بسته نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده کنند تا به سود رقابتی که مورد نظر دارند برسند. چون ملزومات تجارت به طور طبیعی پیچیده است اجرای بسته نرم افزاری برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) به شرکت های تازه تاسیس با توانایی های عملی برای ارزیابی , مهندسی دوباره فرآیندهای تجاری (BPR ( , نقشه برداری تجهیزات تجاری و بومی سازی بسته نرم افزاری برای تجهیزات خاص و مدارک احتیاج دارد. دیر یا زود یک شرکت مبتدی بی اطلاع از نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) احساس می کند که از دور رقابت کنار گذاشته شده است. در این مقاله نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) از دیدگاه های مختلف و در فضا های به خصوص که برای شرکت های مبتدی مناسب هستند, بررسی می شود.
تکامل تدریجی نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) : برای رشد در هر محیط تجاری، نیازهای زیر مطرح می شود: ابتکار در کنترل قیمت دشواری در گرفتن اطلاعات درست و به موقع و فضای نا مناسب برای عملکرد پیچیده تجاری مشکلات , موانعی هستند که در هر تجارت رو به رشدی وجود دارد سیستم های اطلاعات مدیریت MIS
نیاز به نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP): زمان و سرعت رشد نیازهای تجاری یک برنامه یا برنامه های دیگر و سیستم های برنامه ریزی برای برخورداری با این موانع و دستیابی به رشد تجهیزات معرفی می شوند. بیشتر سازمان های دنیا متوجه شده اند که در تغییر سریع محیط ایجاد و نگهداری بسته نرم افزاری طراحی شده قدیمی که نسخه جدید و به روز آن فراهم شده غیر ممکن است. درک نیاز های سازمان های کاربری مربوط به تعدادی از شرکت های نرم افزاری برجسته باعث طراحی نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) شد. |
به گفته شرکت هائی مثل NIKE,DHL,Tektronix,Fujitsu,Millipore,Sun Microsystems برخی مزیت هائی که با پیاده سازی نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) به آن دست یافته اند, به شرح زیر است قابل پرداخت کردن حقوق افراد که باعث افزایش کنترل بر روی صورت حساب ها و فرآیند های پرداخت و بهبود کارایی و حذف وابستگی و اتکا به کامپیوترهای افراد برای انجام این عملیات شده است. با فراهم آورن قالب سریع online برای ورود و دست یابی مجدد به اطلاعات باعث کاهش کارهای دفتری (paper work) شده است. با قابلیت اعلام و ارسال اطلاعات به صورت روزانه(بجای اعلام ماهیانه) باعث بهبود timeline شده است. بواسطه جزئیات محتوا, نمایش بهتر اطلاعات دقیق تر و رضایت کامل ماموران رسیدگی را فراهم کرده است. بهبود کنترل بر روی هزینه ها پاسخگویی سریعتر به مشتریان و پیگیری کار آنها صندوق مالی کاراتر که باعث کاهش تاخیر در پرداخت به مشتریان شده است. دید بهتر و تحلیل و نتیجه گیری سریعتر از پرسش و پاسخ ها (query) سریعا پاسخگوی تغییر در عملیات تجاری و شرایط شغلی است. با بهبود فرآیندهای تجاری به شما در دستیابی به مزیت های رقابتی کمک می کند. |
محافظت از اطلاعات: به منظور حفاظت از اطلاعات درون منابع اطلاعاتی, صاحبان کتابخانه, می توانند مجوزهای امنیتی ویژه ای را بر روی فولدرهای شخصی و یا فایل ها قرار دهند, که فقط افراد شناخته شده حق دیدن آنها, تغییر دادن در آنها و پاک کردن محتویات آنها را از کتابخانه داشته باشند. به منظور حفاظت از اسناد, زمانی که از منبع اطلاعاتی خارج می شوند (به عنوان مثال, زمانی که شخصی یک فایل را بر روی laptop اش دانلود می کند) مدیران می توانند مدیریت حقوق اطلاعات (Information Rights Managements(IRM)) را بر روی کتابخانه مقرر کنند, که برای سند بکارگرفته شده, زمانی که از منابع اطلاعاتی خارج می شوند, اعمال شود. از این طریق می توان مطمئن شد که اطلاعات حساس سهوا و به اشتباه به بیرون از سازمان فرستاده نخواهند شد و یا از طریق یک laptop به سرقت نخواهد رفت. در چنین مواردی, از محتویاتی مثل صفحات گسترده (spreadsheet) می توان محافظت کرد بدلیل اینکه تنها بخش های "منتشر شده" توسط مرورگر وب در دسترس هستند. از این طریق, اطلاعاتی که نیاز به اشتراک گذاری دارند, مثل جدول, نمودار(chart) , گراف می تواند به صورت وسیعی به اشتراک گذاشته شود, تا موقعی که اطلاعات محرمانه موجود در صفحات گسترده محافظت شوند. فرآیند تجاری اتومات شده: مدیریت محتوای سازمانی (ECM) مایکروسافت, فرآیندهای تجاری اتوماتیک شده ای را با استفاده از قابلیت های گردش کاری که با محتویات منابع اطلاعاتی و قابلیت های فرم, یکپارچه شده اند, ارائه می کند. فعالیت های ایجاد شده می تواند توسط ابلاغیه هائی در مورد فعالیت, به شرکت کنندگان تخصیص داده شود. شرکت کنندگان می توانند بوسیله چک کرردن صفحات نشاندهنده وضعیت (StatusPage) مرتبط شده با گردش های کاری, پیگیری بیشتری بر گردش های کاری داشته باشند. علاوه بر فعالیت های به تعویق افتاده, صفحه نشاندهنده وضعیت (Status Page) همچنین شامل تاریخچه اطلاعاتی است که به صورت بخصوص بوسیله مولف گردش های کاری طراحی شده است. سازمان ها می توانند با استفاده از نرم افزار مایکروسافت Visual Studio 2005 یا مایکروسافت آفیس SharePoint Designer 2007 که جانشین محصول FrontPage مایکروسافت است, گردش های کاری سفارشی ایجاد کنند. بعد از اینکه یک گردش کاری در یک مجموعه سایت بکار گرفته شد, در لیست گردش های کاری ظاهر خواهد شد و مدیران لیست می توانند آن را به انواع داده, لیست ها و کتابخانه ها اضافه کنند. پس از اینکه یک گردش کاری به یک کتابخانه اسناد و یا لیست اضافه شد, آن گردش کاری در دسترس خواهد بود بنابراین کاربران می توانند برای هر بخش در لیست از گردش کاری استفاده کنند. اطلاعات بیشتر در مورد قابلیت های بنیادی گردش های کاری را می توانید با مراجعه به آدرس زیر پیدا کنید: |