قابلیت راه اندازی و بکارگیری لیست ها توسط sharepoint |
کاربرد لیست ها در مدیریت پروژه های یک سایت گروهی: لیست ها به شما در مدیریت پروژه های گروهی و ثبت اطلاعات پرتال کمک می کند. شما می توانید توسط امکانات موجود پرتال Sharepoint مثل تقویم(calendar) , لیست فعالیت ها,گزارش (log) و پاسخ هائی که به هر موضوع داده می شود, اتفاقاتی را که برای گروه پیش می آید دنبال کنید. تیم بازاریابی برای پیگیری وضعیت گروه, مرخصی ها و کنفرانس ها از تقویم(calendar) استفاده می کند.اعضای گروه می توانند این تقویم را به برنامه آفیس اوت لوک 2007 خود متصل کرده و بدین وسیله از هرگونه مغایرت زمانبندی با تقویم های شخصی جلوگیری کنند. تیم بازاریابی برای مدیریت پروژه های بزرگ مثل طراحی یک همایش یا مدیریت یک فعالیت کمپین بازاریابی از لیست فعالیت ها (task list) استفاده می کند. تیم بازاریابی برای مدیریت پروژه های بزرگ مثل طراحی یک همایش یا مدیریت یک فعالیت کمپین بازاریابی از لیست فعالیت ها (task list) استفاده می کند.فعالیت ها(task) را می توان توسط یک نمای استاندارد از لیست(standard list view) و یا به عنوان یک لیست فعالیت های پروژه (project task list) راه اندازی کرد. لیست فعالیت های پروژه (project task list) یک برداشت کلی و مصور از فعالیت ها و پیشرفت آن ها به صورت نمای نموداری (Gantt view) فراهم می کند. برای ایجاد لیست ها در هر قالب دلخواه, الگوهائی(template)از قبیل نمای استاندارد از لیست(standard list view) یا لیست فعالیت های پروژه (project task list) وجود دارد. تیم بازاریابی برای پیگیری مشکلات مرتبط با طراحی کنفرانس مثل بانک اطلاعاتی (database) ثبت نام, از لیست پیگیری موارد (issue tracking list)استفاده می کند.پس از پیگیری اعضای گروه, این موارد را گزارش کرده و تا زمانی که راه حلی برای آن ها پیدا نشده, هرگونه تغییر را یادداشت می کنند. کار با لیست ها: هنگامی که شما یک سایت گروهی می سازید, چندین لیست برای شما ساخته می شود.دامنه این لیست های از پیش تعریف شده, از یک تالار گفتگو (discussion board) تا یک لیست از تقویم ها (calendar list) می باشد. شما می توانید این لیست ها را سفارشی کرده, موارد دلخواه را به آن ها اضافه کرده و از میان الگوها(template)ی موجود لیست های دیگر با تنظیمات و ستون های دلخواه بسازید. لیست ها شامل اطلاعات مختلفی مثل متن, تاریخ و تصاویر هستند. لیست ها همچنین می توانند شامل محاسباتی از قبیل جمع و یا اطلاعاتی مثل تاریخ محاسبات برحسب روزهای هفته باشند. لیست های رایج برای همکاری (collaboration): |
در ادامه به بعضی از انواع رایج از لیست ها که سازمان شما می تواند از آن استفاده کند, اشاره شده:
برای همه اتفاقات مربوط به گروه یا وضعیت های بخصوص مثل تقویم پروژه یا تعطیلات شرکت,از تقویم(calendar) استفاده کنید.
برای پیگیری اطلاعات مربوط به پروژه و دیگر اتفاقات پیش آمده در گروه,از لیست فعالیت ها (task list) استفاده کنید. شما می توانید فعالیت هائی مثل پیگیری وضعیت(track the status) و پیگیری درصد باقیمانده تا تکمیل پروژه(percentage complete) را به افراد محول کنید. لیست فعالیت های پروژه (project task list) فعالیت ها را به همراه نوار پیشرفت (progress bar) به صورت نمای نموداری (Gantt view) نمایش می دهد.
برای ذخیره بعضی موارد, وضعیت آن ها و حل مشکل,از لیست پیگیری موارد (issue tracking list) استفاده کنید.این نوع پیگیری, رایج ترین نوع از لیست ها جهت پیگیری پشتیبانی مواردی مثل سرویس دهی به مشتری, تضمین کیفیت و پشتیبانی فنی است.
برای بوجود آوردن محل مرکزی جهت ثبت و ذخیره گفتگو و تبادل نظر افراد گروه,از تالارهای گفتگو (discussion board) که فرمتی شبیه گروه های خبری (newsgroup) دارند, استفاده کنید.
جهت به اشتراک گذاری اخبار, وضعیت و تذکرات, از لیست اخبار (Announcement list) استفاده کنید.
برای ذخیره اطلاعات تک تک افراد و یا گروهی که با آن کار می کنید,از لیست تماس ها (contact list) استفاده کنید.
به منظور داشتن یک محل مرکزی از لینک هائی که به وب سایت, اینترانت سازمانی شما و دیگر منابع داده شده,از لیست لینک ها (link list) استفاده کنید.
جهت جمع آوری بازخوردهائی (feedback) مثل سنجش میزان رضایت کارمندان و یا برگزاری یک کوئیز,از تالارهای نظر سنجی(survey) استفاده کنید.
اگرچه امکان سفارشی کردن لیست ها وجود دارد, شما می توانید از ابتدا لیستی سفارشی ساخته و تنظیمات دلخواه را به آن اعمال کنید, همچنین شما می توانید لیستی مبتنی بر صفحه گسترده ها (Spreadsheet) مثل کاربرگ های (workbook) مایکروسافت آفیس اکسل 2007 برای مدیریت شماره تماس فروشنده ها بسازید. |